Sulamilah Hariku
--Assalamualaikum--
* MisCiko.Gadis biasa.Tiada yang istimewa buat diri ini.Bertatih mencari redha Ilahi bukannya pada manusia.Senyumlah diri ini biarpun duka yang tiba, pahit yang menyusul.kerana aku percaya,Allah sentiasa ada =') *



Skin by Ayien
Cute favicon byBabydoll
Blog owner: MisCikoPiko

Aku bukan orang hebat tapi..
Wednesday 5 December 2012 | 17:07 | 0 comments
Assalamualaikum,

....................................................................................................

Setiap perjalanan ada mulanya, kini aku selalu tertanya-tanya, apakah rahsia disebalik aku dibesarkan dengan persekitaran begini, siapakah yang harus dipersalahkan? atau diri sendiri penentunya.Semua orang kata, pengalaman mendewasakan kita. Hah! Lebih senang cakap dari melaluinya tapi adakah aku cukup dewasa untuk mengalaminya?

Aku teringat kisah Imam al-Ghazali.

Satu hari, imam al-Ghazali mengumpul murid-muridnya, dan beliau bertanya kepada mereka.

Apakah benda yang paling jauh dari kita?

Dan ramai yang menjawab,
‘Cikgu, Negara China!...bulan! bintang!....’
Pelbagai jenis jawapan diberi namun tiada satu pun yang tepat.

Akhirnya,imam al-Ghazali menjawab,
MASA LALU.

Ya, masa lalu. Naiklah kita secanggih mana pun kenderaan yang dicipta, tapi tak kan pernah kita boleh kembali ke masa lalu. Masa lalu hanya sekali, ia pasti tak kan kembali.

Dan imam al-Ghazali pernah juga pernah bertanya ,

Apakah benda yang paling dekat dengan kita?

Dan mereka menjawab.
MATI.

‘Tepat sekali!’

Mati..Suatu perkara yang pasti  menghampiri setiap makhluk yang bernyawa. Elaklah kita semana pun, ia tetap datang. Ia tidak pernah mengikut umur, pangkat ke mahupun harta yang disimpan.Di saat gugurnya daun di pohon Arasy ALLAH yang tertulis nama kita, turunlah Malaikat Izrail mencabut nyawa.

Pujangga  pernah berkata,

Dalam hidup kena belajar terima hakikat.
Setiap yang terjadi tersimpan seribu sebab,
aku terima.Hidup harus diteruskan, namun di mana. Ceh!

Dan aku memilih.
Tempat jatuh lagi terkenang, aku kembali ke tempal asalku.
Semua hidup kita telah ditulis, semuanya disusun atur,
kita hanya mampu melakonkannya.Allah tak akan mengubah nasib sesuatu hambanya, kecuali hamba itu yang bergerak untuk mengubahnya.


Kita diberi pilihan,

menjadi seorang pelakon terbaik atau terburuk? di pentas dunia.

 Mana mungkin seorang pun tak mahu menjadi yang terbaik! Tapi, cakap kosong tak kan pernah berkesan. Kejayaan berjalan seiring dengan usaha. Usaha! Mana usaha kita? Aku tunduk malu. Aku kurang berusaha .Takdir menentukannya,tapi mengikut arus yang kita tentukan.Bukan salah siapa kita jadi begini. Kita menuding jari ke orang lain, dan sisa 4 jari menunjuk ke arah kita.

Kita nampak bulan, tapi bulan tersangatlah jauh dari kita. Kita tak nampak ALLAH, tapi ALLAH sangat dekat dengan kita. Yakinlah dengan ketentuan Ilahi, janganlah pernah kau persoalkan tapi bergerak lah menjadi yang terbaik. In sya ALLAH, sesuatu yang terbaik untuk diri menunggu di penghujungnya.

-- Mungkin AKU bukanlah orang yang hebat, tapi ku mau belajar dari orang yang hebat. Aku adalah orang biasa tapi AKU ingin menjadi orang  yang luar biasa. Dan aku bukanlah orang yang teristimewa, tapi AKU mahu membuatkan seseorang menjadi istimewa… --

 # inspirasi dari movie 8 jam ^^,)