Sulamilah Hariku
--Assalamualaikum--
* MisCiko.Gadis biasa.Tiada yang istimewa buat diri ini.Bertatih mencari redha Ilahi bukannya pada manusia.Senyumlah diri ini biarpun duka yang tiba, pahit yang menyusul.kerana aku percaya,Allah sentiasa ada =') *



Skin by Ayien
Cute favicon byBabydoll
Blog owner: MisCikoPiko

Bihun pun jadi la.
Monday 30 July 2012 | 23:22 | 2 comments
Assalamualaikum 






zhao' an. huanying ! ni hao ma? wo henhao. ni ne'?
Selamat Pagi. Welcome! Apa khabar semua? Saya sihat. Anda?



hehe. tgh praktis mandarin nie. berbelit-belit lidah ni nak menyebutnya. klu mr Lee pun boleh faham tulisan jawi, aku pun mesti la boleh belajar bahasa Mandarin ni kan? 

Alhamdulillah, masih berpeluang menyambut Ramadhan tahun ni. skunk ni aku dah seminggu ada kt kajang. awai-awai dh kena hambat* halau ke sini. well, as usual. bila time puasa ja, muka aku la yg hilang kt umah. tapi kan....bole la aku escape dari cat umah tahun nie. hahahah. 

Ramadhan kali nie special sikit. aku dan kengkawan berpuasa kt umah sewa baru! herm, KIAM a.k.a Kolej Idris Al- Marbawi dah tak jadi asrama kami. so, terpaksalah pindah masuk umah sewa.3 hari berturut-turut tanpa henti duk mengemas barang ni. baru perasan, banyak jugak barang aku bawa mai. huhu.. being a senior + umah sewa mmg rasa cam banyak giler** tanggungjwb nak kena pegang.best mmg best! tpi, cuma satu ja. aku rindu line bb aku kat kiam. bukan maen laju tpi kat umah baru nie hah, kura-kura roomate aku lagi laju geraknya. geram# 

uik, sudah...sudah. oke! sbenarnya, aku nak kongsi resepi ni. my fv and the first resepi yg aku cilok dari my mama.

BIHUN SINGAPORE


Bahan-bahannya;

1) 1 bungkus bihun.
2)15 biji lada hitam
    15 udang kering
    2 bawang omputih
    2 bawang merah

# tumbuk 4 bahan nie
3) Rebus 1 mangkuk daging dicincang kecil-kecil. 10 minit ja.
4) 2 sudu kecil sos tiram
5) 1 jemput  garam
6) sawi / kobis

Cara memasaknya;

1) Tumbuk 4 bahan tersebut.
2) Masakkan/ Tumiskan bahan tersebut. Tambahkan air daging dan daging yang direbus. Masukkan sedikit air.
3) Rebus sampai kering, tambahkan garam dan sos tiram.
4) Masukkan batang sawi, bihun yang direbus dan gaul sehingga sebati dengan bahan-bahan yang telah dimasukkan sebentar tadi.
5) Masukkan daun sawi/ kobis.

tamat...simple kan? tpi sedap hingga menjilat pinggan. nyumm~

# aritu k.ngah aku mai tumpang tidur kat umah sewa. dekat sikit nak pi interview nti. then, kawan aku ajak masak bihun nie.aku bihun singapore, hani bihun merah. huh, takut! takut tak menjadi. dek diri nie gementar sangat, aku pi goreng bawang tu. alahai, lari dari resepi mama aku. malu** kat k.ngah. alhamdulillah..lepaz berbuka tu, k.ngah cakap pass. nti dya gtaw kt mama. huhu, lega rasanya~ selalunya k.long ngan mama ja tukang masak pro kt umah, aku ni scond hand ja. haha. btw, thx semua sudi makan, 

segan *_*

zaijian! Mingtian jian.. bye.