Sulamilah Hariku
--Assalamualaikum--
* MisCiko.Gadis biasa.Tiada yang istimewa buat diri ini.Bertatih mencari redha Ilahi bukannya pada manusia.Senyumlah diri ini biarpun duka yang tiba, pahit yang menyusul.kerana aku percaya,Allah sentiasa ada =') *



Skin by Ayien
Cute favicon byBabydoll
Blog owner: MisCikoPiko

Berdosa bila kita terasa hati?
Wednesday 30 May 2012 | 22:14 | 0 comments
Assalamualaikum,

salam readers..~ the last day for this month ;) 
( ada ker org bc? hukhuk...)

alhamdulillah, i'm still be given a chance to be a better person in my life. Juz sometimes i not appreciate with all the chances given. haha, tetiba aku in moody mood apesal lak yer ;/. sorry, hormon x berapa stable sgt. { having a ulser in my mouth } so stress bila cuti2 ni terkena ulser, orang cuti nk makan sedap2 tpi dah terbatas pulak. ini la namanya dugaan~ ( untuk aku, kamu semua?) bila orang kuat makan ditahan nafsu makannya ;( ok, dah melalut. sorry.

aku da terbaca pasai satu ayat ni; 

'' Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tapi, lebih besar dosanya jika kita berkecil hati''

well, i'm so confused. 



my first opinion ;

 'aik, orang tu bagi kita sakit hati, apasai lak kita berdosa sebab kita terasa. ini tidak ADIL sama sekali. '

so, aku try la mintak tolong kat satu mamat nie. nama dya en. GOOGLE. hihi, dya pun dengan lapang dada pun memenuhi permintaan aku. well, dya ni mmg terbaik la. Lepas baca dan baca dan baca lagi .....fuh, relax jap....dan baca dan baca..full stop! Disebabkan terlalu panjang artikel yang diberi, so aku ringkaskan ja based on my own opinion.

my second opinion;

Kita semua dilahirkan dengan sifat-sifat yang tidak sempurna. Baik dari luaran mahupun dalaman. Tapi, kita selalu alpa dalam melakukan salah silap dengan makhluk-makhluk lain terutamanya pada sang Pencipta sendiri. Betui x? Sila angkat tangan klu di sini ada sesiapa yang berani mengatakan dia tidak pernah menyakitkan hati atau terasa hati dengan orang lain biarpun pada ibubapa sendiri. aku jamin tiada siapa yang akan angkat. Kerna kita tidak sempurna. 

so, balik pada the main topic. Kenapa kita berdosa sedangkan orang itu yang menyakitkan hati kita? Mungkin jawapan pertama anda seperti aku punya first opinion 'tidak ADIL'. Orang tu menghina kita, dia berdosa. Bila kita terasa dengan penghinaan itu, kita juga berdosa. Dan dosa kita akan lebih besar dari dosa orang tersebut. what the point? aku pelik jgak ngan statement nie. Aku tak buat apa-apa, tapi kenapa berdosa pulak? 

lastly, i get the point.

Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan dari ALLAH. aku terlupa. Terlupa kerana peringatan ALLAH datangnya dalam pelbagai bentuk tanpa kita sedar. Mungkin waktu kita tersepak batu. Mungkin tandanya suruh kita lebih berhati-hati. Mungkin waktu kita ditimpa sakit. Mungkin peringatan suruh kita lebih banyak mengingati ALLAH. Kenapa kita dihina? Kerana ALLAH sayangkan kita. DIA memberi kita peringatan supaya kita tidak leka dan lupa dengan permainan dunia. Bila kita berkecil hati dengan penghinaan itu, maksudnya kita tidak redha dengan ujian ALLAH. Kita tidak berkecil hati dengan insan tersebut tapi dengan ALLAH. Astaghfirullahhal'azim.

Tapi, susah kan kita nak jaga hati kita nie? klu ada orang kasi sakit hati aku pun, aku konfem terasa. klu aku ter... bagi ibubapa aku terasa, macam mana? hurm, musykil sedikit untuk part nie ;/ x pa, kita teruskan lagi. 

Sebenarnya, apabila kita terasa hati dengan si A tu kemudian kita pergi mengumpat tentang keburukan si A tu pulak pada orang lain, barulah kita nie berdosa. Kerana dosa mengumpat orang. Besar taw hukum mengumpat. Dah la kita ni sikit ja pahalanya, apa lak tinggal nti.. Bagi aku, hidup ni macam roda. Mungkin dulu, aku banyak bagi orang lain terasa. Mungkin waktu nie, tiba masa untuk aku rasa bila aku bagi orang terasa. so, the conclusion nya adalah jagalah mulut kita dari berkata-kata benda yang sia-sia. 

' SILENT IS BETTER THAN TO SPEAK EXCEPT TO GAIN A REWARD FROM ALLAH'

that all. ini pendapat aku. Tak semestinya 100% kita kena biarkan ja orang tu direct cakap sampai tak jaga lansung perasaan kita nie. Tegur-tegur la sikit, tapi AWAS jangan pulak dia terasa dengan teguran kita. Tegur baik-baik, insyaALLAH dia faham nanti. 

=) behave with the words u say to others. it will come back to u.hehe~